“Bērni piedzimst par dabas pētniekiem. Viņi pēta pasauli ar visām maņām, eksperimentē vidē un atklāj savus atklājumus apkārtējiem.

(Audubonas dabas pirmsskola)

Kas ir brīvdabas pedagoģija ?

Brīvdabas pedagoģija ir izglītības pieeja, kura izmanto dabas vidi kā galveno mācību telpu. Šī metode veicina bērnu mācīšanos un attīstību, ļaujot viņiem apgūt zināšanas un prasmes, praktiski mijiedarbojoties ar dabu.

Tas nozīmē, ka bērni mācās, spēlējoties un (iz)pētot dabas vidi. Bērni gūst reālas un neaizmirstamas pieredzes, kuras palīdz viņiem attīstīt dažādas prasmes un zināšanas. Dabas vide piedāvā plašu iespēju klāstu, kur bērni var radoši darboties, eksperimentēt un izzināt apkārtējo pasauli, veicinot viņu pašapziņu, kritisko domāšanu un zinātkāri. Mācoties ārā, bērni arī attīsta fizisko izturību, sociālās prasmes un emocionālo stabilitāti.

Brīvdabas pedagoģijas PAMATPRINCIPI ?

  1. Mācīšanās darot: Bērni iesaistās praktiskās aktivitātēs, kuras palīdz viņiem izprast un apgūt dažādus jēdzienus un prasmes (piemēram: Bērni izpēta apkārtējo vidi, atklājot jaunus augus, dzīvniekus un dabas parādības).
  2. Spēlēšanās dabā: Dabas vide tiek izmantota kā vieta, kur bērni var brīvi spēlēties un izzināt apkārtni, veicinot radošumu un iztēli.
  3. Emocionālā un sociālā attīstība: Brīvdabas pedagoģija veicina bērnu emocionālo stabilitāti, pašapziņu un spēju sadarboties ar citiem.
  4. Vides izpratne: Bērni mācās par dabas procesiem un ekosistēmām, veidojot cieņu un rūpes par apkārtējo vidi.
  5. Fiziskā veselība: Aktivitātes Dabā veicina fizisko attīstību, veselību un vispārējo labklājību.

Kāpēc brīvdabas pedagoģija ir svarīga pirmsskolā?

Brīvdabas pedagoģija ir svarīga pirmsskolā vairāku būtisku iemeslu dēļ:

  1. Bērni, kuri mācās brīvā dabā, biežāk ir fiziski aktīvi / Fiziskā attīstība. 
  2. Dabas vide pozitīvi ietekmē bērnu psiholoģisko un emocionālo labklājību /  Psiholoģiskā un emocionālā labklājība. 
  3. Mācoties brīvā dabā, bērni attīsta sociālās prasmes, piemēram, sadarbību, komunikāciju un komandas darbu /  Sociālās prasmes.
  4. Dabas vide stimulē bērnu zinātkāri un radošumu /  Kognitīvā attīstība.
  5. Agrīna saskarsme ar dabu veido cieņu un rūpes par apkārtējo vidi /  Vides apziņa.
  6. Dabas vide ir lielisks avots radošumam /  Radošā izpausme.
  7. Brīvdabas pedagoģija veicina mācīšanos caur reālām, praktiskām pieredzēm /  Mācīšanās caur pieredzi.
  8. Pavadot laiku svaigā gaisā un dabā, bērni stiprina imūnsistēmu un uzlabo vispārējo veselību /  Veselība un labklājība.